Usaha

Usaha Tangga Kejayaan.

Ikhlas

Ikhlas diri dalam mencari Ilmu.

Tawakal

Berserah kepada Tuhan Selepas Berusaha.
 

.

Carian Dalam Blog

SAMBUTAN PERAYAAN DI MALAYSIA

 

SAMBUTAN PERAYAAN DI MALAYSIA

·         Pakaian tradisional masyarakat di Malaysia

·         Makanan tradisional pelbagai kaum

·         Majlis Rumah terbuka


Di Malaysia, terdapat pelbagai perayaan dan festival yang dirayakan oleh pelbagai kumpulan etnik dan agama yang tinggal di negara ini. Berikut adalah beberapa sambutan perayaan yang terkenal di Malaysia:

  1. Hari Raya Aidilfitri: Ini adalah perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia, termasuk Malaysia. Ia dirayakan pada akhir bulan Ramadhan, selepas berpuasa selama sebulan penuh. Pada hari raya, keluarga dan rakan-rakan berkumpul bersama untuk menikmati hidangan tradisional dan saling memaafkan.

  2. Chinese New Year: Ini adalah perayaan Tahun Baru Cina yang dirayakan oleh masyarakat Cina di Malaysia. Ia dirayakan pada bulan Februari dan meraikan permulaan tahun baru dalam kalendar Cina. Perayaan ini dikenali dengan suasananya yang meriah dan warna-warni, dan biasanya disertai dengan pertunjukan lion dance dan makanan tradisional seperti yee sang dan nian gao.

  3. Deepavali: Ini adalah perayaan Hindu yang dirayakan di Malaysia dan negara-negara lain yang mempunyai komuniti Hindu yang besar. Ia dirayakan pada bulan Oktober atau November, dan meraikan kemenangan cahaya ke atas kegelapan. Perayaan ini diiringi dengan makanan tradisional, upacara keagamaan, dan pertunjukan seni dan budaya Hindu.

  4. Hari Krismas: Ini adalah perayaan yang dirayakan oleh umat Kristian di Malaysia dan di seluruh dunia. Ia dirayakan pada 25 Disember setiap tahun dan meraikan kelahiran Yesus Kristus. Biasanya dirayakan dengan kebaktian gereja, makanan khas Krismas, dan penukaran hadiah.

  5. Hari Kebangsaan: Ini adalah perayaan yang dirayakan pada 31 Ogos setiap tahun untuk memperingati kemerdekaan Malaysia daripada penjajahan British pada tahun 1957. Perayaan ini diiringi dengan upacara kebangsaan, perbarisan dan karnival di seluruh negara.

Selain daripada itu, terdapat juga perayaan dan festival lain seperti Thaipusam, Maulidur Rasul, Hari Gawai, dan banyak lagi yang dirayakan di Malaysia. Semua perayaan ini mempunyai keunikan dan keistimewaan tersendiri, dan memberi peluang kepada masyarakat Malaysia untuk berkongsi kebahagiaan dan kepelbagaian budaya mereka.



0 Komen:

Catat Ulasan

Berilmu

“Waktumu terbatas, jadi jangan sia-siakan dengan menjalani hidup orang lain. Jangan terjebak oleh dogma – yaitu hidup dengan hasil pemikiran orang lain.” – Steve Jobs

Beriman

“Teruslah tersenyum, karena hidup adalah hal yang indah dan ada banyak hal untuk disyukuri.” — Marilyn Monroe

Beramal

“Usaha dan keberanian tidak cukup tanpa tujuan dan arah perencanaan.” - John F. Kennedy