Aku Membaca Lagi - (Razali
Mohd Yussof)
MAKSUD SETIAP RANGKAP
Rangkap pertama - Penyajak memandang ke langit lalu memerhatikan keadaan
langit. Dengan perasaan penuh kesyukuran, dia menghayati keindahan alam yang
diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang
berhembus dan banjaran gunung.
Rangkap kedua - Penyajak menghayati
anugerah Tuhan kepada manusia yang digambarkan melalui burung yang berkicau,
kewujudan pantai dan ombak, dan kemunculan pelangi.
Rangkap ketiga - Penyajak mendapati
bahawa alam semula jadi semakin tercemar apabila negara semakin makmur.
Pencemaran alam semula jadi ini dikaitkan dengan keadaan bahasa Melayu yang
semakin lama semakin kurang didaulatkan oleh rakyat walaupun bahasa Melayu
merupakan bahasa kebangsaan. Selain itu, penyajak mendapati bahawa kemakmuran
negara tidak dapat menjamin kedaulatan bahasa Melayu.
Rangkap keempat - Para pejuang bahasa
yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih melihat nasib bahasa Melayu yang
tidak dimartabatkan.
Rangkap kelima - Penyajak meluahkan
kekesalannya apabila bahasa Melayu yang semakin diketepikan terus
dipinggirkan oleh semua pihak.
TEMA - Bahasa Melayu yang
semakin dipinggirkan.
PERSOALAN
1. Keindahan alam semula jadi
ciptaan Tuhan. Contoh : Penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh
Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan
banjaran gunung.
2. Kedaulatan bahasa Melayu
yang kian hilang. Contoh : Penyajak mendapati bahawa semakin lama semakin
kurang orang yang mendaulatkan bahasa Melayu walaupun bahasa Melayu merupakan
bahasa kebangsaan.
3. Kesedihan pejuang bahasa
terhadap nasib bahasa Melayu. Contoh : Para pejuang bahasa yang cinta akan
bahasa Melayu berasa sedih melihat nasib bahasa Melayu yang tidak
dimartabatkan.
BENTUK SAJAK
1. Terdiri daripada lima rangkap
2. Terdiri daripada empat
hingga tujuh baris dalam satu rangkap
3. Terdiri daripada satu
hingga enam perkataan dalam satu baris
4. Terdiri daripada empat hingga 12 suku kata dalam sa
tu baris5. Rima akhir mempunyai bentuk
bebas / tidak terikat.
GAYA BAHASA
1. Sinkof - Ku selusuri alam
2. Personifikasi -desiran
ombak dan wajah pelangi
3. Repitisi -helai demi helai
4. kata ganda - pohon-pohon
kian rapuh
NILAI
1. Nilai kesyukuran - Contoh :
Dengan perasaan penuh kesyukuran, penyajak menghayati keindahan alam yang
diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang
berhembus dan banjaran gunung.
2. Nilai cinta akan Bahasa
-Contoh : Para pejuang bahasa yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih
melihat nasib bahasa Melayu yang tidak dimartabatkan.
3. Nilai cinta akan alam
sekitar -Contoh : Penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan
yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran
gunung.
PENGAJARAN
1. Kita mestilah bersyukur
kepada Tuhan. Contoh : Dengan perasaan penuh kesyukuran, penyajak menghayati
keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang
bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran gunung.
2. Kita mestilah cinta akan
bahasa. Contoh : Para pejuang bahasa yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih
melihat nasib bahasa Melayu yang tidak dimartabatkan.
3. Kita mestilah cinta akan
alam sekitar. Contohnya, penyajak menghayati keindahan alam yang diciptakan
oleh Tuhan yang digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus
dan banjaran gunung.
0 Komen:
Catat Ulasan