Usaha

Usaha Tangga Kejayaan.

Ikhlas

Ikhlas diri dalam mencari Ilmu.

Tawakal

Berserah kepada Tuhan Selepas Berusaha.
 

.

Carian Dalam Blog

Cabaran dalam usaha memperoleh pekerjaan yang sesuai

 





Dalam usaha memperoleh pekerjaan yang sesuai di Malaysia, seseorang pastinya akan menghadapi pelbagai cabaran. Cabaran-cabaran ini boleh datang dari luar mahupun dari dalam diri seseorang itu sendiri. Namun, janganlah merundung semangat untuk mencari pekerjaan yang diidamkan kerana setiap cabaran pasti ada jalan penyelesaian.

Salah satu cabaran yang sering dihadapi ialah persaingan yang sengit dalam dunia pekerjaan. Banyak orang bersaing untuk mendapatkan pekerjaan yang sesuai dan terbaik. Peribahasa Melayu yang sesuai ialah “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”. Ini bermakna setiap orang menghadapi cabaran yang sama dan perlu bersaing dalam keadaan yang sama. Namun, seseorang yang cemerlang perlu mampu memikul beban dengan baik dan bijak dalam mengambil peluang yang ada.

Selain daripada persaingan, cabaran lain yang dihadapi ialah kekurangan pengalaman atau kemahiran dalam bidang yang dipilih. Peribahasa Melayu yang sesuai ialah “sebagai padi di dalam lesung, bergantung kepada usaha”. Ini bermakna seseorang perlu berusaha untuk memperoleh pengalaman dan kemahiran yang diperlukan dalam bidang yang dipilih. Seseorang yang cemerlang perlu menambah ilmu dan mengembangkan kemahiran untuk meningkatkan daya saing dan kredibiliti di pasaran pekerjaan.

Selain itu, seseorang mungkin menghadapi cabaran berkenaan faktor luaran seperti krisis ekonomi, pembuangan pekerjaan, atau pengurangan gaji. Peribahasa Melayu yang sesuai ialah “air yang tenang jangan disangka tiada buaya”. Ini bermakna kita perlu sentiasa bersedia dengan segala kemungkinan dan berusaha mencari jalan penyelesaian bagi menghadapi cabaran yang tidak dijangka.

Contohnya, pada masa pandemik COVID-19, ramai pekerja terpaksa menghadapi pembuangan kerja atau pengurangan gaji kerana kesan daripada krisis ekonomi yang melanda dunia. Bagaimanapun, seseorang yang cemerlang perlu berusaha mencari alternatif atau peluang baru untuk mengatasi cabaran ini. Ada yang memulakan perniagaan sendiri, mengambil kesempatan untuk menambah ilmu dan kemahiran, atau mencari pekerjaan yang berkaitan dengan kemahiran yang ada.



Dalam kesimpulannya, setiap orang yang ingin memperoleh pekerjaan yang sesuai di Malaysia pasti menghadapi pelbagai cabaran. Namun, seseorang yang cemerlang perlu mampu menghadapi cabaran tersebut dengan bijak, sentiasa berusaha mencari jalan penyelesaian, serta berusaha meningkatkan ilmu dan kemahiran. Seperti kata pepatah, “tak kenal maka tak cinta”. Dengan mengenali cabaran dan cara mengatasinya, kita pasti akan lebih bersedia dan berjaya dalam mencari pekerjaan yang sesuai.

0 Komen:

Catat Ulasan

Berilmu

“Waktumu terbatas, jadi jangan sia-siakan dengan menjalani hidup orang lain. Jangan terjebak oleh dogma – yaitu hidup dengan hasil pemikiran orang lain.” – Steve Jobs

Beriman

“Teruslah tersenyum, karena hidup adalah hal yang indah dan ada banyak hal untuk disyukuri.” — Marilyn Monroe

Beramal

“Usaha dan keberanian tidak cukup tanpa tujuan dan arah perencanaan.” - John F. Kennedy