ANTOLOGI KOMSAS TINGKATAN 4
DRAMA BERKHIDMAT UNTUK
NEGARA
Drama ini mengisahkan
Aiman, seorang pelajar yang berusia 16 tahun yang memberikan pelbagai alasan
untuk tidak menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Oleh sebab berasal
daripada keluarga yang berada dan sudah biasa hidup dalam kemewahan, Aiman
beranggapan bahawa PLKN mungkin akan menggugat zon keselesaannya. Walaupun ibu
Aiman, Masnah memihak kepada Aiman agar tidak menyertai PLKN, namun ayahnya
Khir Ghazali memberi galakan dan kata-kata perangsang kepada Aiman untuk
menyertainya. Selain Khir Ghazali, watak posmen, Nora, Sundarani, Ah Tiau,
Syuhada dan Cikgu Dahari turut memberikan dorongan kepada Aiman untuk menyertai
Khidmat Negara. Akhirnya, setelah melayari
laman sesawang yang memaparkan kejayaan pelajar senior yang menyertai dan
menerima anugerah PLKN , hati Aiman terbuka untuk menyertai PLKN dan dia
bertekad untuk membuktikan sikap berdikari dan semangat cinta akan tanah air.
PEMIKIRAN
Sikap remaja yang
mempunyai tanggapan negatif tentang PLKN. – Aiman berusaha untuk menggelakkan
diri daripada menyertai PLKN.
PERSOALAN
1. Sikap positif golongan
remaja yang berminat untuk menyertai PLKN dan memberikan sumbangan kepada
negara. Contoh: Nora, Sundarani, Ah Tiau dan Syuhada berasa seronok apabila
mereka terpilih sebagai peserta PLKN dan nama mereka terpampang di papan
kenyataan sekolah.
2. Kesibukan dalam kalangan ahli
keluarga yang merenggangkan hubungan kekeluargaan. Contoh: Aiman sentiasa berasa kesunyian kerana ayahnya sibuk bekerja manakala ibunya Datin Masnah sibuk dengan urusan di luar dan kakaknya Dapnia sibuk dengan tugasannya di universiti.3. Sikap segelintir ibu bapa
yang terlalu memanjakan anak. Contoh: Datin Masnah menyokong hasrat Aiman yang
ingin mengecualikan diri daripada menyertai PLKN. Sebagai seorang ibu dan juga
isteri kepada seseorang yang terpengaruh, beliau sepatutnya mendorong dan
memberi motivasi kepada anaknya untuk berkhidmat kepada negara.
4. Peranan seorang guru dalam
memberikan kesedaran dan mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan pelajar.
Contoh: Cikgu Dahari memberikan penerangan yang jelas kepada
murid-muridnya agar mereka faham akan objektif dan pelaksanaan PLKN.
TEKNIK PLOT
1. Monolog Dalaman. Aiman :
Patutkah aku simpan surat ini atau aku buang saja? Hmm, kalau aku buang, nanti
ada orang lain jumpa pula. Hah, baik aku bakar!. Tak ada kesannya nanti. Baik
aku simpan dulu, cukup masa kalau aku tak berminat, baru aku bakar.
2. Pemerian. Pada permulaan
cerita pengarang menggambarkan keadaan keluarga Aiman yang hidup mewah dan
kemewahan tersebut yang telah mengubah dirinya menjadi seorang remaja yang
manja dan malas.
3. Imbas Muka. Aiman bermimpi
menyertai PLKN. Dalam program tersebut Aiman mendapati keadaan kem yang panas,
makanan yang tidak menyelerakan, mandi air kolam sejuk dan membotakkan kepala.
Hanya perkara yang negatif yang terlintas dalam fikirannya ketika bermimpi.
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama - Aiman
·
Seorang remaja berusia
kira-kira 16 tahun, berasal daripada keluarga yang berada
·
Seorang yang agresif. -Contoh: bersifat kasar terhadap pembantu
rumah yang melayannya dengan baik dan mesra
·
Seorang yang pemalas - Contoh: segala kerjanya di rumah dibantu
oleh orang gaji dan apabila berdepan dengan sesuatu masalah ,dia akan tidur.
·
Seorang yang mengagungkan
nilai-nilai barat. - Contoh: ketika bermimpi tentang PLKN, Aiman meluahkan
keinginannya untuk menikmati masakan Barat. Dia juga tahu lokasi Jempol dengan
alasan selalu bercuti di luar negara.
Watak sampingan
1. Khir Ghazali -Ayah kepada Aiman
·
Seorang yang bertanggungjawab.-
Contoh: walaupun sibuk bekerja beliau mengambil berat terhadap Aiman. Apabila
Aiman berdepan dengan masalah beliau mendengarnya dengan sabar dan cuba
menyelesaikannya.
·
Seorang yang tegas. -
Contoh: Apabila Aiman meminta Khir Ghazali membantunya mendapatkan pengecualian
daripada PLKN, beliau bertegas untuk tidak membantunya. Hal ini adalah kerana
beliau tahu bahawa PLKN akan banyak memanfaatkan Aiman
·
Seorang yang sensitif -
Contoh: apabila isterinya bertegang leher dengannya untuk tidak menghantar
Aiman ke PLKN, beliau berasa tersinggung lalu beredar meninggalkan tempat
perbincangan mereka.
2. Masnah - Ibu kepada Aiman , Berpangkat Datin
·
Seorang yang suka
berfikiran negatif -. Contoh: beranggapan bahawa PLKN membahayakan nyawa
anaknya dan turut menyokong hasrat anaknya untuk menghadiri PLKN
·
Seorang yang sanggup
menyalahgunakan pengaruh untuk kepentingan sendiri.- Contoh: Datin Masnah meminta
suaminya menggunakan kedudukan dan pengaruhnya untuk mendapatkan pengecualian
untuk anaknya daripada menghadiri PLKN.
3. Cikgu Dahari -guru Aiman.
·
Terlibat dengan PLKN dalam
penghasilan modul program Penghayatan Sastera dan budaya
·
Seorang yang berfikiran
positif. -Contoh apabila Aiman menyatakan bahawa keselamatan peserta di dalam
kem latihan tidak terjamin dan sastera dan budaya tidak penting dalam kehidupan
zaman moden, Cikgu Dahari menafikan pendapat tersebut dengan menerangkan
bahawa keselamatan peserta sentiasa terjamin. Beliau juga menerangkan peranan
sastera dan budaya dalam kalangan masyarakat.
·
Seorang yang sentiasa
memberi galakan kepada anak murid. -Contoh: Apabila Nora memberitahu bahawa
ramai pelajar terpilih sebagai peserta PLKN, Cikgu Dahari berasa teruja dan
menyatakan bahawa Malaysia bertuah kerana mendapat remaja mereka yang sentiasa
bersedia berkhidmat untuk negara.
4. Posmen
·
Seorang yang berfikiran
positif. Contoh:- Apabila Aiman menyuruh posmen membuang surat Jabatan Latihan
Khidmat Negara, posmen telah memberi nasihat kepada Aiman agar fikir tentang
kemahiran dan pengalaman yang bakal diperoleh oleh Aiman melalui PLKN.
·
Seorang yang amanah.-
Contoh: selepas memberi kata-kata perangsang kepada Aiman tentang
kebaikan PLKN, posmen meminta diri untuk meneruskan tugasnya menghantar surat
kerana dia menganggap surat-surat tersebut adalah amanah yang diberikan
kepadanya.
LATAR
Latar masa
1. Alaf baru (Program PLKN – bermula tahun 2004)
2. Waktu tengah hari. Contoh:
Aiman menerima sepucuk surat ketika duduk bersantai di rumah - Nek Sinah
menjemput Aiman menikmati makan tengah hari
3. Waktu pagi - Contoh: Aiman
berdialog bersama-sama rakan-rakan di sekolah tentang PLKN yang bakal dihadiri
mereka
4. Waktu petang - Contoh: Selepas balik dari sekolah Aiman
berbual bersama-sama dengan ayah dan ibunya di rumah.
Latar tempat
1. Rumah Aiman. -Contoh: peristiwa Khir Ghazali, Aiman dan
Masnah berbincang tentang keengganan Aiman menghadiri PLKN
2. Sekolah Menengah -Contoh:
dialog antara Aiman, Nora, Sundarani, Ah Tiau dan Syuhada tentang senarai nama
peserta PLKN yang dipaparkan di papan kenyataan.
Latar masyarakat
1. Masyarakat bandar yang
sibuk bekerja . -contoh: Khir Ghazali iaitu ayah Aiman digambarkan sebagai
hartawan yang sibuk bekerja. Ibunya, Datin Masnah juga selalu tidak berada di
rumah manakala kakaknya, Dapnia sibuk dengan tugasan di universiti.
2. Masyarakat yang penyayang
-Contoh: Walaupun Nek Sinah bekerja sebagai pembantu rumah di rumah Khir
Ghazali namun dia amat menyayangi Aiman dan memasak makanan kegemarannya serta
melayannya seperti cucu sendiri.
3. Masyarakat yang amanah
dalam menjalankan tanggungjawab -Contoh: Posmen dalam drama ini mengedarkan
surat kepada penerima dengan penuh tanggungjawab kerana dia berpendapat bahawa
surat itu adalah amanah masyarakat terhadapnya.
4. Masyarakat yang sombong dan
mementingkan kekayaan. -Contoh: Aiman berkelakuan biadap terhadap pembantu
rumahnya yang sentiasa bersikap lemah lembut. Nek Sinah berasa kesal dengan
tingkah laku Aiman dan ahli keluarganya yang hanya mementingkan wang ringgit
5. Masyarakat yang berfikiran
positif. - Contoh: Walaupun Khir Johari mempunyai pengaruh dan kedudukan
untuk membantu Aiman mengecualikan diri daripada menyertai PLKN, namun Khir
Ghazali mahu anaknya menyertai program tersebut kerana beliau tahu bahawa
anaknya akan memperoleh banyak manfaat daripada PLKN. Cikgu Dahari menerangkan
tentang kebaikan PLKN kepada pelajar-pelajarnya agar dapat mengikiskan
tanggapan negatif mereka terhadap program tersebut dan memberikan sumbangan
mereka kepada negara.
GAYA BAHASA
1. Sinkope. Contoh: kata singkatan ‘tak’ dalam ayat. Saya tak
berminat langsung (m.s 3)
2. Inversi. Contoh: amanah orang semua surat ini (m.s 4)
3. Peribahasa. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri
sendiri. (m.s 7)
4. Bahasa asing. Contoh: penggunaan perkataan bahasa Inggeris
daddy, mummy (m.s 14)
5. Simile. Contoh: perkataan ‘macam’ dalam ayat, Nak
angan-angan macam Mat Jenin
NILAI
1. Nilai amanah. Contoh: Posmen amanah dalam menjalankan
tanggungjawabnya menghantar surat
2. Nilai kasih sayang. Contoh:
Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri dan masak makanan kegemarannya.
3. Nilai bertanggungjawab. Contoh:
walaupun sibuk bekerja, Khir Ghazali meluangkan masa mendengar masalah Aiman.
4. Nilai cinta akan tanah air.
Contoh: apabila Aiman menyatakan bahawa dia tidak tahu di mana terletaknya
Jempol kerana selalu bercuti di luar negara, kawannya Sundarani menegurnya
bahawa kita perlu menghargai tanah air kita
PENGAJARAN
1. Kita haruslah menghormati
orang yang lebih tua daripada kita. Contoh: Aiman biadap terhadap pembantu
rumahnya yang menganggapnya sebagai cucu sendiri
2. Kita mestilah bersikap
amanah dalam menjalankan tugas. Contoh: Posmen menjalankan tanggungjawabnya
sebagai seorang posmen dengan penuh amanah
3. Kita perlulah memberi
sokongan kepada program kerajaan. Contoh: Masnah tidak memberi galakan kepada anaknya untuk menyertai PLKN malah memberitahu
suaminya bahawa program tersebut mungkin membahayakan nyawa anaknya. Contoh:
Cikgu Dahari memberi galakan dan kata-kata perangsang kepada anak-anak muridnya
agar menyertai PLKN dan berkhidmat untuk negara.
0 Komen:
Catat Ulasan