Usaha

Usaha Tangga Kejayaan.

Ikhlas

Ikhlas diri dalam mencari Ilmu.

Tawakal

Berserah kepada Tuhan Selepas Berusaha.
 

.

Carian Dalam Blog

Usaha mewujudkan persekitaran keluarga yang bersih, sihat, dan ceria

Sokongan daripada anak-anak amat penting dalam usaha mewujudkan persekitaran keluarga yang bersih, sihat, dan ceria.

Bincangkan pendapat anda tentang sumbangan yang boleh anak-anak berikan untuk mencapai matlamat di atas.


Keluarga bahagia adalah menjadi impian semua orang. Matlamat “Rumahku Syurgaku” menjadi hasrat semua ibu bapa. Namun demikian, tidak semua hasrat tersebut mencapai matlamat. Ada yang kecundang dan terbentur di tengah-tengah gelora samudera. Semua orang sentiasa menyimpan hasrat yang amat tinggi agar anak-anak menjadi insan mulia yang tahu membalas budi dan jasa induk mereka. Oleh yang demikian, bagi merealisasikan matlamat keluarga yang bersih, sihat, dan ceria anak-anak hendaklah berperanan penting untuk menyuburkan persekitaran rumah tangga yang bahagia dan kondusif.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa anak-anak memainkan peranan yang amat penting dalam usaha mewujudkan persekitaran keluarga yang bersih, sihat dan ceria. Anak-anak harus patuh dan hormat kepada kedua-dua ibu bapa. Kesejahteraan hubungan antara anak dengan ibu bapa dapat dijamin. Contohnya, anak-anak tidak patut melawan dan menyanggah cakap ibu bapa. Hal ini dikatakan begitu kerana ibu bapa akan berasa sedih sekiranya anak-anak tidak mendengar nasihat ibu bapa. Sebagai seorang anak yang taat, segala hasrat ibu bapa haruslah ditunaikan dan dipenuhi dengan bersungguh-sungguh. Anak-anak patut belajar bersungguh-sungguh supaya tidak mengecewakan ibu bapa. Aktiviti-aktiviti yang boleh menyakitkan hati ibu bapa tidak harus dilakukan. Aktiviti-aktiviti seperti mat rempit, mengambil dadah, vandalisme dan sebagainya tidak harus sesekali dilakukan supaya dapat menjaga maruah keluarga. Bak kata pepatah, “ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?”, justeru anak-anak harus menuruti segala perintah ibu bapa supaya perasaan ibu bapa tidak tersinggung dan keluarga yang bahagia dapat dizahirkan.

Dalam usaha mencapai persekitaran keluarga yang harmoni, anak-anak harus menjalinkan hubungan yang akrab sesama anggota keluarga. Hal ini amat penting untuk mengelakkan berlakunya persengketaan dan perselisihan faham yang kian menular dalam dimensi keluarga pada masa ini. Sebarang masalah dapat diselesaikan dengan mudah sekiranya wujud sikap bertoleransi dalam kalangan anggota keluarga. Melalui penglibatan anak-anak dalam aktiviti-aktviti seperti riadah, gotong-royong dan solat berjemaah, sifat persaudaraan yang utuh dapat disuntikkan dalam jiwa setiap anggota keluarga. Anak-anak yang bercakap secara hormat dan lemah lembut dapat menguraikan sikap ego dan mementingkan diri sendiri. Tegasnya, bak kata pepatah, menarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus, tepung jangan terserak, yang membawa kepada maksud sesuatu masalah dapat diselesaikan dengan baik dan masalah sampingan tidak akan timbul sekiranyan anak-anak menjalinkan hubungan harmonis sesama anggota keluarga.

Pada masa yang sama, anak-anak harus merancangkan perjumpaan keluarga secara berkala. Semua ahli keluarga boleh bersama-sama pulang ke induk untuk melawat saudara mara. Anak-anak boleh mengambil kesempatan pada cuti hujung minggu, cuti am atau musim perayaan sebagai salah satu peluang untuk mengunjungi ahli keluarga yang tinggal di tempat yang jauh. Aktiviti-aktiviti mesra keluarga seperti makan bersama, berkelah atau melancong ke luar atau dalam negara boleh diadakan untuk merapatkan hubungan antara satu sama lain. Confucious pernah berkata, “Sumbagan kasih sayang oleh ahli keluarga adalah lebih baik daripada sumbangan dari segi kewangan”. Dengan ini, hubungan yang erat antara keluarga mesti dikekal selama-lamanya supaya amalan keluarga tidak akan hapus. Orang tua-tua pernah berkata, air dicencang tidak akan putus, justeru begitulah hakikat berkeluarga. Oleh sebab itu, hubungan ahli keluarga yang kukuh amat penting untuk membentuk keluarga yang bahagia. Kesimpulannya, anak-anak mesti sentiasa mengunjungi ahli keluarga bagi memastikan hubungan kekeluargaan dikekalkan.

Dalam usaha untuk meuwjudkan persekitaran keluarga yang bersih, sihat dan ceria, anak-anak boleh mengadakan program fizikal dan kerohanian secara bersama-sama. Oleh hal yang demikian, anak-anak boleh mengajak ahli keluarga melibatkan diri dalam aktiviti riadah seperti berbasikal, bermain badminton dan sebagainya. Melalui aktiviti ini, secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan serta dapat menyihatkan tubuh badan. Selain itu, anak-anak juga boleh mengadakan aktiviti gotong-royong seperti mengemas rumah agar persekitaran rumah sentiasa bersih dan secara tidak langsung perkara ini dapat mempengaruhi emosi ahli keluarga. Aktiviti seperti solat berjemaah dan ziarah-menziarahi turut digalakkan dalam Islam sebagai wasilah merapatkan jurang kekeluargaan. Bak kata pepatah, yang jauh didekatkan yang dekat dirapatkan, maka terbentuklah sebuah keluarga yang mesra dan bermawadah. Jelaslah anak merupakan kekuatan bagi sesebuah keluarga seperti nukilan Hadis Rasulullah, “Kekuatan antara seseorang dengan yang lain ibarat susunan batu-bata yang mendirikan sebuah bangunan. Andai satu daripadanya runtuh, maka runtuhlah seluruh bangunan itu.”

Keluarga bahagia merupakan teras masyarakat yang maju dan harmoni. Masyarakat yang harmoni dan dinamik bermula daripada sistem keluarga yang teratur dan sejahtera. Oleh itu, setiap keluarga sama ada keluarga nukleus mahupun keluarga besar hendaklah menjalinkan kehidupan yang saling menyokong dan bertoleransi. Jauhi sifat mementingkan diri sendiri kerana sudah suratan hubungan darah daging ibarat cubit peha kiri peha kanan pun teras sakit.

0 Komen:

Catat Ulasan

Berilmu

“Waktumu terbatas, jadi jangan sia-siakan dengan menjalani hidup orang lain. Jangan terjebak oleh dogma – yaitu hidup dengan hasil pemikiran orang lain.” – Steve Jobs

Beriman

“Teruslah tersenyum, karena hidup adalah hal yang indah dan ada banyak hal untuk disyukuri.” — Marilyn Monroe

Beramal

“Usaha dan keberanian tidak cukup tanpa tujuan dan arah perencanaan.” - John F. Kennedy